گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

خواص بادیان رومی (انیسون)

خواص بادیان رومی (انیسون)
نام های دیگر : انیس،‌ بادیان رومی
نام علمی: Pimpinella anisum
بادیان رومی (Anisoon)
انیسون گیاه علفی یک­ساله­ای است با ساقه‌های کشیده که ارتفاع آن به چهل تا پنجاه سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه در خرداد ماه به گل می‌نشیند و تا اواخر شهریور ماه تخم‌های آن می­رسد. انیسون در ایران به نام بادیان رومی معروف است و دارای دو نوع است. تخم یک نوع از آن بیضی­ شکل و دیگری ستاره‌ای است. هر دو نوع در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما نوع ستاره‌ای آن دارای خواص بیشتری است. از انیسون روغن گرانبهایی به نام اروپین دائیس تهیه می‌شود که در تجارت شهرت خاصی دارد. دلیل گرانی آن این است که از 1000گرم انیسون شاید بتوان 25گرم روغن تهیه کرد. در گذشته، انیسون از سیسیل ایتالیا به ایران وارد شد اما در حال حاضر در کشور خودمان تهیه می‌شود.
انیسون طبیعت گرم و خشک دارد
قسمت مورد استفاده: دانه
خواص درمانی و روش مصرف
هضم غذا،‌ درد شکم، آسم‌های ناشی از نفخ معده: یک قاشق مربا خوری انیسون، زیره­ی سبز، تخم شوید و سیاه­دانه را (هر کدام 25 گرم) با 100 گرم نباتِ کوبیده و نرم مخلوط کرده، قبل از صبحانه میل کنید. این گیاه برای کسانی که نفخِ مزمنِ معده دارند و نمی‌توانند مواد آبکی مصرف کنند هم مفید است .  
تقویت معده: یک قاشق مرباخوری دانه­ی انیسون را در یک لیوان آب‌جوش به مدت 15 دقیقه دم کرده، بعد از هر وعده غذا میل کنید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 ازیاد شیر مادر: یک قاشق مرباخوری دانه­ی انیسون را در یک لیوان آب‌جوش به مدت 15 دقیقه دم کرده، بعد از هر وعده غذا میل کنید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دردهای مفاصل:  مصرف روغن / 100 گرم انیسون را آسیاب کرده همراه با 250 گرم روغن کنجد و 2 لیوان آب داخل ظرفی روی حرارت قرار دهید شعله را خیلی کم کرده تا به آرامی بجوشد همینکه حالت سرخ شدن انیسون را مشاهده کردید روغن را صاف کرده و از صاف کرده روغن روزی یک الی دو بار بسته به اینکه بعد از چرب کردن محل زمان استراحت دارید یا خیر تنظیم کنید بعد از چرب کردن محل را گرم بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.